אחותי, אני חקלאי גזעי!

מיקס עגבניות שרי ופלפלים מגידול עצמי

גדלו את פירות וירקות לבד! נשמע קשה? לאו דווקא. קצת ניסוי וטעיה וגם את/ה תהיו חקלאיים גזעיים! מדריך לגידול פירות וירקות בגינה ובמרפסת, ב6 שלבים.

 בגינה שלי צמחו השנה עגבניות בשפע, מלפפונים, קישואים, דלעת (מדהימה ביופיה), תירס, צנוניות ופלפלים. בגזת הפירות – כל ההדרים, מנגו, רימון, תאנה ומקדמיה. גם תבלינים למינהם – מרווה, לואיזה, זוטא לבנה, עשב לימון ואזוב. אמנם לא פסחתי על ביקורים בסופר (סבבה, משלוחים), אבל אין ספק שחוויתי סיפוק מיוחד השמור לאוכלים מהלחם שנוצר בזיעת אפם. תנסו, זה כדאי.

 

 

 

איך מתחילים? 

 
  • מיקום

    בחרו לכם מקום נגיש, פיסת אדמה או מספר מיכלי גידול (אדניות) קרוב לכניסה מרכזית לבית, בעדיפות לקרבת המטבח. בדקו את כמות השמש הישירה באזור – לגינת ירק ראויה ידרשו מספר שעות שמש ישירה בכל יום (כ5 שעות ומעלה). בחירת מקום "מזמין" יאפשר לכם לבקר בגינת הירק מדי יום, להתרשם מהתפתחות הצמח, וגם לעקוב אחרי מצבו באופן תדיר.

     

  • הכנת הקרקע

    בדקו את השטח שעומד לרשותכם – ותכננו את גן הירק בהתאם. בהנחה שהקצתם שטח אדמה מוגדר לגינת הירק, חלקו אותו לערוגות שתילה שביניהן מרווח הליכה ותפעול. הותרת מרחב שכזה בין הערוגות יאפשר לכם נגישות לכל חלק בערוגה ויקל על מלאכת השתילה, העישוב וכל פעולה אחרת החיונית לתפעול ושגשוג הגינה. בהנחה שאת הגידולים תבצעו במיכלים (אדניות), הדבר פשוט יותר בהינתן שהמיכלים ניידים. איך מכינים את הקרקע?

נקו את מרחב הגינה העתידית מעשבים, מאבנים ומכל חפץ. הרטיבו את האדמה ותנו למים לחלחל, כך  שעיבודה יהיה קל ונוח.  טיבו את הקרקע בנדיבות – פזרו קומפוסט – דשן עשיר שנוצר מזבל אורגני שהתפרק באופן טבעי – בכמות של כ-25 ליטר לכל מ"ר. הקומפוסט מכיל תרכובות אורגניות ומינרליות כזרחן, אשלגן ונחקן המשפרות את כמות היבול,והוא אף מסייע בשיפור אחיזת המים בקרקע ובבדיכוי מחלות קרקע.

יפתח קצנלנבוגן

תיחוח לאחר פיזור הקומפוסט, תפסו טוריה, קילשון או את חפירה, והתחילו להפוך את הקרקע והקומפוסט לעומק של כ-30 ס"מ. תיחוח הקרקע מאוורר אותה, ויאפשר חדירה קלה של שורשי הצמחים לעומקה. יצירת ערוגות מוגבהות ויישור – אין חובה ליצור ערוגות מוגבהות, אולם יצירתן תאפשר ניקוז מיטבי של מים וכן אוורור משופר. צרו מעין ערימת אדמה אורכית, ישרו אותה עם מגרפה, וזו תהיה ערוגת הירק. כאמור, נגישות ונוחות היא שם המשחק – ערוגה ברוחב של 60-100 ס"מ תהיה נגישה, תוך הותרת מעבר נוח ברוחב של כ50 ס"מ בין הערוגות. במיכלי שתילה, נבחר במיכלים עמוקים יחסית (מינימום 25 ס"מ), ונדאג לניקוז איכותי – חוררו את מיכלי השתילה ואף ערבבו את מצע  השתילה (תערובת גן)  עם פרלייט או טוף, והכל במטרה להימנע ממצב של עודפי מים במיכל ומריקבון בבית השורשים.

  • התקנת מערכת השקיה

    זה לא המקום לחסוך. השקיעו מזמנכם ובקרו בחנות החקלאות הקרובה/התיעצו עם גנן מקצועי, לצורך בניה והתקנה של מערכת השקיה אוטומטית. מדובר בהוצאה שאינה גבוהה, באופן יחסי, ודאי ביחס לתמורה שבצידה – השקיה סדירה ומבוקרת של גן הירק תבטיח שגשוג ותנובה רבה. מערכת ההשקיה תכלול קו טפטוף, שתחילתו במחשב השקיה והמשכו במסנן ו-וסת לחץ, שתפקידו להקטין את לחץ המים במערכת ללחץ עבודה המתאים לטפטוף או המטרה זעירה, ויסיע לשרידות המערכת לאורך זמן. 

  • שתילה וזריעה

    התחילו עם שתילים קטנים, ולימדו אלו מהירקות והפירות הם גידולים חורפיים ואילו קיציים. בכל משתלה, ודאי במשתלות ייעודייות, ניתן להשיג "סטרטרים". סטרטר הוא שתיל קטן שהספיק לפתח מערכת שורשים מספקת לשתילה בגינה. זוהי הדרך הקלה והנגישה ביותר להתחיל לגדל את הגידולים שלכם. זריעה היא אפשרות, והיא זולה יותר אך דורשת מיומנות והכנה רבים יותר: לזרעים השונים זמן נביטה של בין 10 ל-30 יום, כך שעלינו להתכונן מבעוד מועד ולהנביט את הזרעים כחודש לפני השתילה. לצורך הנבטת הזרעים עלינו לספק להם תנאים אופטימליים ובהם תערובת שתילה נקיה ו"טריה", לחות רציפה, קרינת שמש וטמפרטורה נכונה. ירקות קיץ נוחים לגידול: עגבניות, תירס, מלפפון, פלפל, חציל ועוד. ירקות חורפיים: צנונית, תפו"א, סלרי, פטרוזיליה בצל ועוד.

 
  • מחזורי שתילה

    תכננו את השתילה כך שהגינה תניב בכל השנה. למדו את הזמן בו לוקח לירק או פרי להבשיל, ובהתאם שתלו את בשתילים הבאים. כך לדוגמה, אם למלפפון לוקח כחודשיים מרגע השתילה  להיות מוכן לאכילה, שתלו עוד כמה שתילים לאחר שבועיים, כך שכשתסיימו לצרוך מהנגלה הראשונה, תוכלו לקטוף את היבול הבא בתזמון מושלם.

 
  • טיפול שוטף בגן והתמודדות עם מזיקים

    בניית תשתית איכותית לגן הירק – תיחוח, טיוב בקומפוסט ויצירת מערכת השקיה טובה – יסיעו ויקלו גם באחזקת הגן ושגשוגו. עם זאת, לא תמה העבודה: ניכוש עשביה שוטים היא משימה תכופה ומתמשכת הנדרשת להמשך שגשוג ומניעת מלחמה על משאבים בין הצמחים הרצויים לשוטים. הזנת הצמח בדשן תעודד צימוח ותנובה בעונות החמות, ואף תחזק את הצמח בהתמודדות כנגד מזיקים ופגעים חיצוניים. התמודדות עם מזיקים כגון כנימות שונות היא עניין שבשגרה, ויש להחליט על אופן הטיפול בהן. היות שהגידול אורגני ונטול חומרים חריפים, ודאי נעדיף לערוך נסיונות בריסוס מים עם חומץ, מיצוי טבק או שמנים שונים על הצמח, מאשר לפנות לאופציות חריפות ולא ידידותיות. בהקשר זה, יש לציין את היתרון שבשילוב צמחי תבלין כגון שיבא, כצמחים המהווים "מגנט" לכנימות, במטרה שהם "יספגו את האש" ויקלו על שאר הצמחים בהתמודדות עם המזיקים. 

לא להיבהל רבותיי. מלפפונים טריים מגידול עצמי

טיפ. שלבו בגינת הירק גם פרחים, עונתיים ורב שנתיים, וגם עשבי תבלין בשפע, ואף אפשרו להם להגיע לפריחה מדי פעם. אלו ימשכו מאביקים שיסייעו בהפריה ויצירת פרי בשתילים, וגם יוספיו חיים ושמחה בגן. טיפ נוסף וחשוב לא פחות, הוא ניסוי וטעיה. ככל שתגדלו מחזורים רבים יותר, ותתנסו בהנבטות וגידולים עונתיים שונים כך תיטיבו להכיר את תכונותיו של כל צמח וצמח, והמומחיות שלכם תגדל! אין חכם כבעל נסיון. נסו ותהנו.