5 טיפים לגינון איכותי במרפסות ובמיכלים

עכבר העיר או עכבר הכפר? 

עם התרחבות הבינוי והציפוף בשטחים העירוניים, שטחים ציבוריים ירוקים פתוחים התמעטו והפכו חסרים. אוכלוסיות מבוססות שרצו לחיות את חייהם במרחב העירוני לא ויתרו, ובצדק, על איכות החיים הכרוכה בשטח ירוק, מגונן ומטופח בצמוד לבית. הפתרון נמצא במרפסות – מרחב  המסוגל להכיל עולם גינון מלא ומרשים.

נפתח בגילוי נאות (הפתעת העונה) – כותב טור זה, בן מושבה ודור שלישי לפרדסנים ולולנים, שנולד עם ממטרה ביד אחת ושתי תרנגולות ביד השניה, נוטה כנראה להגדרה השניה שבכותרת – עכבר הכפר. משזו תבנית נוף המולדת, התברר שנתיב הגינון ואדריכלות הנוף היה ההמשך הטבעי והמסקרן ביותר, זאת למרות שנבדקו גם חלופות שכרוכות במגורים בעיר הגדולה, הרבה ניירת, חליפות ושעות משרד למכביר. זה כבר יישמר לטור אישי אחר. האהבה למרחבים פתוחים, ובהמשך לגינות רחבות ידיים ה"מזמינות" את ההולך "להיעלם" בתוכן, נבעה גם היא, אולי, מאותה תבנית נוף ראשונית. עם זאת, האם הדבר אומר שגינות מרשימות הן נחלתם של צמודי-קרקע או בעלי נחלות בלבד? ודאי שלא.

אדניות ודק "איפאה" לצד אדניות בטון צבועות, בקומה השישית בת"א. חקלאי גזעי-תכנון ופיתוח נוף. צילום: יפתח קצנלבוגן

עם התרחבות הבינוי והצטופפות השטחים העירוניים, שטחים ציבוריים ירוקים פתוחים התמעטו, ואוכלוסיות מבוססות שרצו לחיות את חייהם במרחב העירוני לא ויתרו, ובצדק, על איכות החיים הכרוכה בשטח ירוק, מגונן ומטופח בצמוד לבית.

תנאים אלו הובילו לתנופה והתפתחות בתחום העיצוב וטיפוח גינות מרפסת, וכן לשינוי מחשבתי –  המרפסת המגוננת הינה חלק בלתי-נפרד מהבית. הן בממד הפונקציונאלי – אירוח ובישול חוץ למשל, והן בממד החוויתי – שהות לצד צמחיה חיה, בצילו של עץ, ואף בגידול צמחי תועלת (מאכל ותבלין) מספקים חוויה קמאית, חזקה וחיובית. זה בדוק.

לקראת תכנון והקמת גינת מרפסת? הרי לכם 5 שלבים שיסייעו לכם לעשות את זה נכון – בחירת ייעוד המרפסת בהתאם לגודלה, בחירת מיכלי השתילה, התקנת מערכת השקיה-דישון-ניקוז, בחירת צמחיה, אחזקה.

גודל המרפסת וייעודה

עת תכנון מרפסת מגוננת, יש לתת את הדעת על גודלה של המרפסת, ועל ייעודיה – בהתאם לצרכי דיירי הבית; מטבח חוץ, שולחן אירוח, אזור ישיבה א-פורמלי, נדנדות או ערסלים הם אלמנטים נפוצים שמייצרים ערך פרקטי למרפסת. עם זאת, יש לזכור כי השטח (במ"ר) שנדרש לכל אחד מאלה אינו מועט, ולעיתים, כאשר המרפסת אינה גדולה דיה, מוטב יהיה להעדיף  אלמנטים מסוימים על פני אחרים. כך, יש לזכור כי מיכלי השתילה עצמם "גוזלים" שטח מרפסת, ועל כן התכנון וההתאמה בין אלמנטי אירוח לאלמנטי הגינון הם מחויבי המציאות, והכל בכדי שהשמוש במרפסת יחווה כמרווח, נעים והרמוני, ולא, חלילה, צפוף ומאולץ.

התאמת מיכלים

מיכלי השתילה – האדניות והכדים – שניתן למצוא בשוק הינם רבים ומגוונים; הן בצורתם, עיצובם, בחומרי הגלם מהם עשוים, באיכותם והן באחריות שנלקחת לגביהם מהמשווקים והמפיצים השונים. נסקור אחדים מהם.

המיכלים הנפוצים: אדניות פיבר-צמנט, יציקת בטון, פלסטיק וחרס נפוצות באופן נרחב, ובמנעד של איכות. בתוך כך נציין כי ישנם מיכלי פלסטיק איכותיים בגימור אסתטי, אשר מתמודדים בכבוד עם השמש הישראלית (לשים לב להגנת Uv במוצר), עמידים בפני סדקים ושברים ומוכיחים יעילות לאורך שנים.

דק במבוק, מיכלי בטון צבוע וחיפוי קיר hpl. תשתיות ההשקיה והניקוז סמויות ומצויות תחת הדק, רמת השרון. חקלאי גזעי-תכנון ופיתוח נוף. צילום: יפתח קצנלבוגן

המיוחדים: בשנים האחרונות מפיצים ויצרנים החלו בשווק מיכלי מתכת שונים למטרות גינוניות. בתוך אלה נציין את מיכלי הנירוסטה שניתן להשיג בגדלים שונים (רובם בצורות רכות עם קצוות מעוגלים), וכן מיכלי קורטן – סגסוגת פלדה שמפתחת בשטח פניה (בלבד) שכבת חלודה בגווני חום-אדמדם, שמעניקה מראה ייחודי למוצר. ברור כי מיכלים אלו פחות סטנדרטיים מהמיכלים ה"נפוצים" שנסקרו, ועל כן עלותם גבוהה יותר.

אדניות פלסטיק UV, ת"א. גם פלסטיק יכול להיות אסתטי. חקלאי גזעי-תכנון ופיתוח נוף. צילום: יפתח קצנלבוגן

"טיילור-מייד": במרפסות מסוימות יידרש חיבור עיצובי הדוק יותר בין מיכלי השתילה לשאר האלמנטים במרפסת, זאת ניתן יהיה להשיג על ידי בניית מיכלים ייעודיים במידות ועיצוב חד-פעמיים המתאימים לתכנון המרפסת.

כך, למשל, במרפסת מחופה דק איפאה ניתן יהיה להתאים אדניות בחיפוי אותו העץ בדיוק, בכל מידה ועיצוב שייבחרו. באותו האופן, ניתן לתכנן ולבנות אדניות מתכת מותאמות, בכל מידה, צבע ועיצוב שיעלה על הדעת.

מובן כי חלופה זו איננה זולה, ודורשת מיומנות גבוהה מבעל המקצוע המייצר את המיכלים היעודיים  על מנת שתתקבל התוצאה המתוכננת, שהגימורים יהיו מושלמים ולא תהיינה תקלות תפעוליות כגון נזילות, פגעי מז"א, ועוד.

מערכת השקיה, דישון וניקוז

כבכל גינה ישנה חשיבות רבה לתשתיות מוקפדות, ובפרט לתשתיות ההשקיה. הדבר נכון במיוחד בגינון במיכלים, שכן קיבולם ואחיזת המים בתערובות השתילה שבהם מוגבלים. כך במקרה של הפסקת השקיה המיכלים (לעומת שתילה בקרקע) יהיו חשופים להתייבשות מהירה במיוחד. אין זה המקום לחסוך – מערכת השקיה ממוחשבת אוטומטית הינה מוצר חובה, והוא יאפשר השקיה תדירה ומייטבית, גם בהיעדרכם.

מוצר מומלץ נוסף הינו משאבת דשן, המאפשרת להזין את מערכת הטפטוף בדשנים נוזליים כראות עיני מתחזק הגינה. מערכות הדישון מן הסוג הזה אינן ייחודיות לגינון במרפסות ומיכלים, ומותקנות גם בגינות קרקע. השוני המהותי בין גינת קרקע לגינון במיכל, בהקשר זה, הוא עובדת  יכולתו המועטה יחסית של מיכל השתילה "להחזיק מים" שיהיו זמינים לצמח, וכך גם בחומרי הדישון וההזנה. על כן, היכולת לשלוט בכמות, תדירות וטיב חומרי הדישון וההזנה דרך ההשקיה, הופכת למשמעותית.

ניקוז האדניות והמיכלים הינן מרכיב קריטי ומהותי, שאולי מוטב היה להקדיש לו כותרת משל עצמו. כבכל מיכל שתילה, ישנה חשיבות מכרעת לזרימת עודפי הנוזלים מהמיכל. אחרת – במיכל האטום יקוו מים ו"יעמדו", ומשם הדרך לרקבון השתילים קצרה ביותר. הדרך הפשוטה ביותר לניקוז מיכל שתילה היא באמצעות קידוח חור בתחתיתו, ממנו יזלו עודפי המים בחופשיות. עם זאת, כאשר מדובר במרפסת, נגירה חופשית של נוזלים בשטחה איננה רצויה – הן מטעמים אסתטיים והן מטעמים פרקטיים (מניעת החלקה וכיו"ב). פתרון לסוגיית הניקוז הינה יצירת מערכת צינורות סגורה, שמתחברת בצידה האחד למיכל השתילה במקום נסתר ונמוך, ומסתיימת באזור ייעודי לסילוק המים כגון בפתח צמ"ג (צינור מי גשם). בכדי לוודא שפתח הניקוז הייעודי באדנית לא נסתם (חלילה), יש ליצור חציצה בינו לבין תערובת השתילה, וכן להותיר גישה לפתח הניקוז – לצורך פתיחת סתימות.

בחירת צמחיה

במסגרת שלב זה נכללים אספקטים עיצובים לצד אספקטים פונקציונליים. בהיבט הפונקציונלי, בכוחה של צמחיה לסייע, למשל, ביצירת הצללה, ביצירת הסתרות, בסגירת או הכוונת קווי מבט ועוד. בהיבט העיצובי – עיצוב צמחיה נכון הינו כלי עוצמתי שיכול לייצר תחושות ואסוסיאציות שונות אצל משתמש הגן, לספק צבע (בפריחה, בעלווה ובפרי), לייצר ריחות נעימים, למשוך פרפרים , ציפורים ועוד.

בין הצמחים השונים ישנם כאלה המתאימים יותר לגינון במיכלים וכאלה שפחות. זה המקום להתייעץ עם בעל מקצוע כדי להבין איזה עץ או שיח ישגשגו במיכל, מאיזה כדאי להימנע, ואילו חלופות קרובות יש בנמצא.

אחזקה

כבכל תכנון גינה, שאלת "היום שאחרי" והיקף היכולת או הרצון של בעלי הגינה להשקיע באחזקתה במהלך החיים השוטף הינם בעלי משמעות תכנונית. זאת הן בנוגע למיכלי השתילה, בסוגי הצמחים הנבחרים וכלה בחיפויים ואלמנטים עיצוביים. כך למשל, ללקוח המעוניין בגינה באחזקה מינימלית יותאמו מיכלים שהבלאי בהם מועט (בטון, קורטן) ואינם דורשים טיפולים משמרים כגון שיוף ושימון (אדניות עץ). באופן דומה, חיפויי עץ, ובתוך כך רצפות דק, לא יתאימו לאלו המעוניינים באחזקה מינימלית, שכן דורשים גם הם טיפול עונתי דומה. כך גם צמחיה רב-שנתית תקל על הצורך בהחלפת שתילים, וצמחיה ירוקת-עד (בניגוד לצמחים נשירים) תפחית מדרישות נקיון המרפסת מעלים שיבשו ונשרו. עם זאת, לעיתים, הגמישות התכנונית תוביל לתוצאה האופטימלית – ביסוס הגן על ירוקי-עד, למשל, תוך הקצאת אזורים קטנים ומוגדרים לעונתיים שיספקו צבע ופריחה מרשימה, יוכלו לספק מגוון פונקציות עיצוביות תוך השקעה נמוכה יחסית.

כך או כך, לצד ההיבט התכנוני של גינת המרפסת, עלינו לזכור כי הגינה והצמחים המרכיבים אותה  הנם דינמיים, ואל לנו להזניחם. כרוניקה של שגשוג גינת המרפסת בחודשיה הראשונים – אופוריה-זרי דפנה-ודעיכת הגן הינה כרוניקה מוכרת, ועל קוראי טור זה לפסוח עליה באמצעות אחזקה נכונה (אוורור  מצעי השתילה, הזנה במיקרו ומאקרו אלמנטים, גיזום ועוד). תמו הפצרותינו.

גינות מרשימות, אם כן, מתוכננות, נבנות ומשגשות גם במרפסות במרחק רב מהקרקע ומהוות חלק אינהרנטי מתפיסת הבית המודרני והשאיפה לאיכות חיים גבוהה. העזרו בטיפים שניתנו בכדי להבין טוב יותר מהם צרכיכם הספציפיים מהמרפסת הצמודה לביתכם, ומהי הדרך הנכונה עבורכם להגשימם. תכננו אותה היטב וטפלו בה באהבה, כך תמקסמו את התועלת שבכוחה של המרפסת לספק לכם. איכות חיים משופרת מצפה לכם שם בחוץ.